banner728x90def
Redactioneel

3 lessen voor advocaten over oneliners (uit de film)

Wat is er nu mooier dan om in een enkele zin de kern van een betoog weer te geven en daarmee de rechter te overtuigen? Voor de meeste advocaten geldt: niets. In Hollywood stikt het van de oneliners, dus de vraag is: wat kan een advocaat leren van oneliners van de film(industrie)?

We hebben er allemaal wel een gevoel bij, maar wat zijn ze precies die oneliners? Het gaat om een korte, krachtige zin die pakkend en overtuigend is. Hij wekt interesse op en is voor iedereen makkelijk te onthouden. Laten we daarom eerst eens kijken naar enkele van de bekendste ‘movie oneliners’.

“It’s alive”

Waarschijnlijk is deze zin de eerste ‘movie oneliner’. Bijna een eeuw geleden was deze ‘oneliner’ voor het eerst in de bioscoopzalen te horen, namelijk in de horrorfilm Frankenstein (1931). Nadat het dr. Frankenstein is gelukt een dode tot leven te wekken, schreeuwt hij de inmiddels memorabele woorden “it’s alive, it’s alive”. Daarmee wordt in slechts enkele woorden de essentie van de film verwoord. Best knap gedaan.

“Phone home”

Hetzelfde geldt voor de zin “Phone home”. In de familiefilm E.T. – the Extra Terrestrial (1982) ‘crasht’ een goedaardig ruimtewezen op aarde. Dit ruimtewezentje wil slechts één ding; naar huis bellen zodat hij de aarde kan verlaten. Hij wordt daarbij geholpen door een groepje kinderen. Deze ‘oneliner’ geeft dus niet alleen de kern van de film weer, maar ook het doel (terug naar huis keren) en wekt daarmee meteen de interesse van de kijker op. Zal dit hem lukken?

“I’m gonna make him an offer he can’t refuse”

Aldus maffiabaas Don Vito Corleone in de film The Godfather (1972). Deze zin is wellicht niet de kortste ‘oneliner’, maar waarschijnlijk wel een van de bekendste. Ook deze ‘oneliner’ trekt meteen de aandacht van de kijker. Wat is dit aanbod? En waarom zal dit aanbod niet kunnen worden geweigerd? Je blijft dus aandacht kijken.

“I see dead people”

Ook deze ‘movie oneliner’ geeft in slechts vier woorden de gehele kern van de film weer, namelijk de akelige situatie waarin de jonge hoofdrolspeler zich bevindt. De film The Sixth Sense (1999) gaat over een jongetje dat wordt bezocht door geesten. Hij ziet dus ‘dode

mensen’ en lijdt daar erg onder. Een psycholoog, gespeeld door Bruce Willis, schiet hem daarbij te hulp. Zal deze begeleiding dit jongetje kunnen helpen?

“I’ll be back”

Een pakkende korte alliteratie. In de film The Terminator (1984) spreekt Arnold Schwarzenegger deze legendarische woorden uit. Arnold Schwarzenegger wil een politiebureau binnentreden, maar dit wordt hem geweigerd. Hij zegt vervolgens “I’ll be back” en verlaat daarna het bureau. Daarmee wordt de spanning voor de kijker opgevoerd. Komt hij terug? En zo ja, op welke indrukkende wijze? Je blijft aan de buis gekluisterd.

Lessen voor advocaten?!

Als advocaten hieruit al lessen zouden kunnen trekken, welke zijn dat dan?

  1. Gebruik korte zinnen
  2. Geef de essentie weer
  3. Wek interesse op en houdt de aandacht vast
  4. Wees overtuigend

Misschien helpt bovenstaande als inspiratie bij het houden van een pleidooi of een slotwoord tijdens een zitting. En zo niet, dan heb je er een paar filmtips bij.