banner728x90def
Van de orde

Mededeling aan alle strafrechtadvocaten in het arrondissement Midden-Nederland

Geachte collega’s en confrères!

Hieronder volgt een aantal losse mededelingen, die van belang zijn voor u als strafrechtadvocatuur.

Lees ze en zegt het voort, want ik merk dat dat niet elke advocaat de nieuwsbrief leest!!

Vanuit het Hof

  • Zoals in de vorige nieuwsbrief al medegedeeld vinden inmiddels zittingen van de hoven tevens in Utrecht en Lelystad plaats. Inmiddels is bekend geworden dat de hoven in Amsterdam en Den Bosch ook zaken gaan doen van ons Hof. Let dus extra goed op de vermelde zittingsplaats bij dagvaardingen in hoger beroep.
  • Het verdient aanbeveling om uw appèlschriftuur mee te sturen met het geschrift met verhinderdata voor de rolzitting. Dan heeft het hof in ieder geval de beschikking over de schriftuur mocht die verloren zijn geraakt.
  • Inmiddels is mediation ook salonfähig geworden in Leeuwarden en aldaar is Tjitske Bergsma mediation-functionaris. Ik verwijs naar de hieronder ingekopieerde uitgebreide toelichting van haar!

 

Vanuit het OM

  • Vanuit het OM kreeg ik in het reguliere overleg een groot compliment voor de balie.

De advocatuur Midden-Nederland werkt overwegend op hoog niveau en, niet onbelangrijk, is de verstandhouding tussen het OM en de advocatuur over het algemeen prettig.”

Welnu, steek dit compliment ook maar eens in uw zak, want dit horen we niet vaak!

  • Vanuit het OM is nogmaals een verzoek gedaan om geen telefoon- of mailgegevens van officieren te verstrekken aan cliënten, hun familie of bekenden.

Wat mij betreft spreekt dit voor zich, maar let hier ook op bij het doorsturen van mails die u heeft gewisseld met officieren van justitie: kopieer de inhoud van de mail en stuur niet het hele geval zonder meer door!

  • Onlangs heeft het OM Midden Nederland zijn intrek genomen in het pand aan de HG75. Graag willen wij u informeren dat per 3 maart de OM-hoorzittingen ook in ons nieuwe pand aan de HG75 zullen plaatsvinden.

Uiteraard zal deze wijziging ook op de oproepingen worden vermeld. Toch willen wij u hier langs deze weg extra op attenderen om te voorkomen dat bezoekers per abuis naar de Kroonstraat gaan.

 

Overig

  • In de bijlage heb ik het planningsprotocol Arrondissementen Gelderland en Overijssel toegestuurd ter kennisname. In het hele land is er zoals bekend sprake van ernstig tekort aan zittingscapaciteit, reden waarom er in Gelderland Overijssel is gekozen voor dit planningsprotocol. Graag spreek ik u in de wandelgangen om uw mening over een eventuele invoering hiervan in Midden-Nederland te vernemen.
  • Goed en slecht nieuws vanuit het cellencomplex Houten:

Binnen afzienbare tijd worden de intercoms vervangen. Dit maakt deel uit van een groter project waarbij het complete security managementsysteem vervangen gaat worden. Het project zal naar verwachting tegen de zomer van 2025 volledig afgerond zijn.

Tijdelijke sluiting PCC Houten vanwege noodzakelijke werkzaamheden

Het Politie Cellencomplex Houten is in 2008 in gebruik genomen. Na jarenlang intensief gebruik zijn een aantal cruciale systemen aan vervanging toe. Naar verwachting zal eind maart/ begin april het Politie cellencomplex Houten voor twee weken dicht moeten. Tijdens de sluiting vinden er, naast de werkzaamheden aan het security managementsysteem, werkzaamheden plaats aan o.a. het luchtbehandeling systeem en stroomvoorziening. Zoals het er nu naar uitziet zullen wij gedurende de werkzaamheden uitwijken naar een (leegstaand) politie cellencomplex in Amsterdam. Wij zijn nog in afwachting van de formele bevestiging dat wij terecht kunnen in Amsterdam. Ondertussen zij wij al wel bezig met de voorbereidingen van de tijdelijke sluiting. Ik snap dat de tijdelijke sluiting een behoorlijke impact heeft op de advocatuur. Helaas is het niet mogelijk om het Politie Cellencomplex Houten gedurende de werkzaamheden open te houden.

Tot zover dit allegaartje van mededelingen!

Met vriendelijke groet,
Harriët de Kroon,
portefeuillehouder strafrecht
Orde van Advocaten MNL


Planningsprotocol Arrondissementen Gelderland en Overijsse

Aan de advocaten en officieren van justitie in strafzaken
Planning strafzaken meervoudige kamer

De zittingsruimte voor strafzaken in de Overijsselse en Gelderse rechtbank is schaars en vaak moet de verkeerstoren vaststellen dat het niet mogelijk is om met alle wensen van alle partijen altijd
(volledig) rekening te houden.

Om het planningsproces van strafzaken zo optimaal mogelijk te laten verlopen en de schaarse zittingsruimte zo goed mogelijk te verdelen, vinden de rechtbanken en de Verkeerstoren Oost-Nederland het van belang om u de werkwijze die de verkeerstoren hanteert en de termijnen die daarbij gehanteerd worden mede te delen.

Wij vragen uw aandacht voor het feit dat wij deze werkwijze in verband met de beperkte beschikbaarheid van de advocatuur en officieren van justitie (verhinderdata) en de beschikbare zittingsruimte hebben moeten aanscherpen. Uiteraard streven wij ernaar om met uw medewerking maatwerk te blijven leveren en we zullen van onze kant binnen drie werkdagen na uw opgave – zoveel als mogelijk – de zittingsdatum bevestigen.

Daar waar in dit protocol wordt gesproken over een termijn van drie werkdagen wordt telkens
bedoeld: de periode ingaande de werkdag na het versturen van het bericht tot het einde van de derde
werkdag om 17.00 uur.¹

A. Gedetineerde verdachten

Eerste planning zitting

  1. In zaken met gedetineerde verdachten noemt de officier van justitie bij de behandeling van de
    eerste vordering gevangenhouding tijdens de raadkamer gevangenhouding een datum, plaats en forum
    waarop de zaak vervolgens gepland staat. Daarbij wordt tevens onderbouwd aangegeven of er naar
    inzicht van het OM sprake kan zijn van een inhoudelijke behandeling of van een pro forma of
    regiebehandeling. Op de raadkamer is er ruimte om daarover (kort) van gedachten te wisselen.
  2. De advocaat dient binnen drie werkdagen na de onder A.1. genoemde behandeling per e-mail contact op te nemen met de Verkeerstoren indien deze verhinderd is tijdens de geplande zitting De advocaat dient in die e-mail eveneens verhinderdata voor de komende drie maanden op te geven. Gezichtspunten ten aanzien van de behandelduur kunnen hierbij worden aangegeven (o.a. spreektijd), zodat daarmee rekening kan worden gehouden bij het plannen van de zaak. De advocaat stuurt dit bericht aan de Verkeerstoren eveneens in kopie aan de officier van justitie of verzoekt de verkeerstoren om diens bericht door te zetten naar deze officier.
  3. De voorzitter van de raadkamer gevangenhouding stelt de verkeerstoren na afloop van de zitting op de hoogte van de tijdens de raadkamerzitting gemaakte afspraken.
  4. Mochten er wijzigingen optreden in de planning die tijdens de raadkamerzitting naar voren is gebracht (zoals beschreven onder A.1.), bijvoorbeeld dat een inhoudelijke behandeling een pro forma behandeling moet worden of een regiekarakter moet krijgen, dan is de officier van justitie verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven daarvan aan de Verkeerstoren.
  5. Na ontvangst van de gevraagde verhinderdata wordt een nieuwe datum voor de zitting gepland in afstemming met de officier van justitie, de voorzitter van de zitting waarop de zaak gepland is, alsmede in geval van een planning voor een inhoudelijke zitting de advocaat van benadeelde partij(en).
  6. Wordt een zaak na definitieve planning overgenomen door een andere advocaat, dan is die advocaat gebonden aan de door de rechtbank reeds vastgestelde data, conform het landelijke aanhoudingsprotocol.

Wijzigingen van een reeds vastgestelde zittingsdatum

  1. Indien een afgesproken datum en/of tijdstip alsnog niet haalbaar zijn, wordt dat per omgaande aan de advocaat en de officier van justitie bericht. In dat geval wordt de advocaat en de officier van justitie eveneens verzocht om binnen drie werkdagen nadien de gevraagde verhinderdata op te geven.
  2. Na ontvangst van de gevraagde verhinderdata wordt een nieuwe zittingsdatum, tijdstip en plaats afgesproken en gepland.

Zaakstoedeling

  1. De rechtbanken Gelderland en Overijssel werken met een vaste kamerstructuur. Deze kamers hebben – in beginsel – een vaste zittingsdag. Wanneer een zaak is toebedeeld aan een kamer zal de Verkeerstoren de zaak doorplannen bij die betreffende kamer, Kamervoorzitter of zaaksvoorzitter.

Vervolgplanning na pro forma of regie

  1. Bij zaken die pro forma zijn gepland en bij andere zaken waarin op voorhand te verwachten is dat de rechtbank niet tot afronding van de inhoudelijke behandeling zal kunnen komen, plant de verkeerstoren vóór de eerstvolgende pro forma zitting een nieuwe zittingsdatum daaropvolgend. De verkeerstoren doet per e-mail of telefonisch aan de advocaat van verdachte, advocaat van benadeelde partij(en) en officier van justitie een datumvoorstel of vraagt verhinderdata in een bepaalde periode op waarbij wordt aangegeven of er wordt uitgegaan van een pro forma of regiezitting.
  2. Indien aan de orde, zal de officier van justitie bij deze categorie zaken (telkens) op zitting toelichten wanneer het einddossier wordt verwacht, wanneer een eventuele voorlopige tenlastelegging definitief wordt gemaakt en ook of eventuele medeverdachte(n) of overige parketnummers gelijktijdig dan wel gevoegd worden behandeld. Deze informatie wordt eveneens door de voorzitter en de officier van justitie aan de verkeerstoren teruggekoppeld, teneinde een goede vervolgplanning van de zaak te kunnen realiseren. Het is de verantwoordelijkheid van de officier van justitie om eventuele tussentijdse wijzigingen in de beoogde procesgang (telkens) tijdig aan de Verkeerstoren en de advocaat van verdachte te melden. Voor het overige wordt mutatis mutandis gehandeld volgens de werkwijze als hiervoor beschreven.

Verhinderdata die ruimte bieden om de zaak te plannen

  1. Als het voor het doorplannen van een zaak noodzakelijk is om verhinderdata door te geven (zoals onder punt 2 en 10 genoemd) dienen deze tijdig -dus binnen drie werkdagen- te worden doorgegeven. Als er niet of niet tijdig verhinderdata worden opgegeven of indien er geen datum beschikbaar is die overeenkomt met beschikbare zittingsruimte dan worden de advocaat en de officier van justitie per e- mail door de verkeerstoren geïnformeerd over datum en tijdstip waarop de zaak is gepland. De verkeerstoren zal hierbij de advocaat verzoeken zich bij verhindering te laten vervangen. Het voorgaande geldt ook ten aanzien van de officier van justitie.

Niet tijdig reageren wegens afwezigheid

  1. Indien op bovenstaande uitvraag door de VT een afwezigheidsbericht is gevolgd, neemt de VT
    contact op met de waarnemer die in het bericht wordt genoemd. Indien er geen waarnemer in het
    bericht wordt genoemd, wordt contact opgenomen met het kantoor/parket.

B. Zaken waarin de verdachte(n) niet (meer) gedetineerd is(/zijn)

Na schorsing/opheffing VH regiezitting

  1. Indien een verdachte wordt geschorst of de voorlopige hechtenis wordt opgeheven en de zaak is al doorgepland voor een volgende pro forma zitting, komt het karakter van die pro forma zitting te vervallen. De Verkeerstoren neemt in een dergelijk geval contact op met de officier van justitie en de advocaat van verdachte om te verifiëren wat er volgens het OM en de advocaat met de reeds geplande zitting moet gebeuren; laten vervallen, aangehouden indien deze eerder is aangezegd of de zitting door laten gaan met een regiekarakter.
  2. In geval van een regie behandeling kan door de rechtbank worden verzocht om eventuele onderzoekswensen op voorhand schriftelijk aan de rechtbank en de officier van justitie te sturen. De officier van justitie zal worden verzocht om voorafgaand aan de zitting schriftelijk op de onderzoekswensen te reageren.
  3. De verkeerstoren plant de zitting en schat daarbij op basis van het dossier de te verwachten behandelduur voor de regiezitting in. Mocht het OM en/of de verdediging van mening zijn dat er sprake is van bijzonderheden die een kortere of langere tijdsduur noodzakelijk maken, dan dient dit op voorhand te worden aangegeven.

Zaak klaar voor inhoudelijke behandeling

  1. De verkeerstoren doet per e-mail of telefonisch aan de advocaat van verdachte(n), advocaat van benadeelde partij(en) en officier van justitie een voorstel voor de datum en duur van behandeling van de zaak of vraagt verhinderdata in een bepaalde periode op. Hierbij wordt aangegeven dat wordt uitgegaan van inhoudelijke behandeling. Op een concreet voorstel kan direct worden gereageerd. Op verzoeken om verhinderdata geven advocaat/advocaten en officier van justitie uiterlijk binnen drie werkdagen per e-mail aan de verkeerstoren hun verhinderdata op over de gevraagde periode. Indien de advocaat van verdachte van mening is dat de zaak niet inhoudelijk kan worden gepland, dient de advocaat dit binnen diezelfde termijn aan de verkeerstoren te berichten. De zaak wordt daarop waar nodig door de verkeerstoren in overleg met de voorzitter en officier van justitie voor regie gepland.
  2. De verkeerstoren schat op basis van het dossier de te verwachten behandelduur in. Mocht een advocaat of officier van justitie van mening zijn dat er sprake is van bijzonderheden die een langere tijdsduur noodzakelijk maken, dan dient dit op voorhand te worden aangegeven.
  3. Na ontvangst van reacties op datumvoorstel of gevraagde verhinderdata wordt een zittingsdatum, tijdstip en plaats afgesproken en gepland.

Niet tijdig reageren wegens afwezigheid

  1. Indien op bovenstaande uitvraag door de VT een afwezigheidsbericht is gevolgd, neemt de VT contact op met de waarnemer die in het bericht wordt genoemd. Indien er geen waarnemer in het bericht wordt genoemd, wordt contact opgenomen met het kantoor/parket.

Verhinderdata die ruimte bieden om de zaak te plannen

  1. Bij het opvragen van de verhinderdata dringt de verkeerstoren erop aan om die binnen een termijn van drie werkdagen te verstrekken, maar om daarin ook ruimte te bieden om een zitting op een redelijke termijn te kunnen plannen. Er is uiteraard begrip voor het feit dat ook de agenda’s van de advocatuur- net als die van het OM en de rechtbank- erg vol zitten. Maar het is in ieders belang om daarin met elkaar naar pragmatische oplossingen te (blijven) kijken. Als er niet of niet tijdig verhinderdata worden opgegeven of indien de opgave volstrekt onvoldoende ruimte biedt, wordt de advocaat/advocaten en officier van justitie per e-mail door de verkeerstoren geïnformeerd over een aangegeven datum en tijdstip waarop de zaak is gepland. De verkeerstoren zal hierbij de advocaat/advocaten verzoeken zich bij verhindering te laten vervangen. Dit alles geldt uiteraard ook ten aanzien van de officier van justitie. De verkeerstoren zal hiertoe in zaken met minderjarige verdachten eerder overgaan, omdat deze op een kortere termijn deze ter zitting moeten worden behandeld.

Reeds geplande zaken

  1. Wordt een zaak na definitieve planning overgenomen door een andere advocaat, dan is die advocaat gebonden aan de door de rechtbank reeds vastgestelde data, conform het landelijke
    aanhoudingsprotocol.

Planning kabinet Rechter-Commissaris
Ook bij de kabinetten Rechter-Commissaris Gelderland en Overijssel is de vraag naar het houden van getuigenverhoren zodanig hoog en de beschikbare ruimte zodanig schaars dat we om te grote
vertragingen in onderzoeken te voorkomen de werkwijze van het plannen van verhoren moeten aanscherpen.

De werkwijze is als volgt:

  1. Door de griffier van de rechter-commissaris wordt voorafgaand aan de planning een keuze gemaakt tussen onderstaande twee routes, te weten:
    1. Door de griffier van de rechter-commissaris worden de verhinderdata voor twee maanden uitgevraagd aan de advocaat, (in MK-zaken) de officier van justitie en indien bekend de advocaat van de getuige.
    2. Door de griffier van de rechter-commissaris een tijdvak aangegeven waarin de rechter-commissaris ruimte heeft om een getuigenverhoor of de getuigenverhoren te plannen. Dit tijdvak wordt door de griffier gecheckt bij de officier van justitie.
  2. De advocaat en officier van justitie wordt gevraagd om binnen drie werkdagen nadien de verhinderdata in de aangegeven periode op te geven.
  3. Indien op bovenstaande uitvraag door het kabinet RC een afwezigheidsbericht is gevolgd, neemt het kabinet RC contact op met de waarnemer die in het bericht wordt genoemd. Indien er geen waarnemer in het bericht wordt genoemd, wordt contact opgenomen met het kantoor/parket.
  4. Binnen drie werkdagen na ontvangst van de gevraagde verhinderdata (bij meerdere raadslieden: nadat de laatste opgave binnen is of nadat de gestelde termijn is verstreken) wordt een datum, tijdstip en plaats voor het verhoor gepland en doorgegeven aan de advoca(a)t(en) en officier van justitie.
  5. Als er niet of niet tijdig verhinderdata worden opgegeven, alsmede indien de opgave volstrekt onvoldoende ruimte biedt, wordt de advoca(a)t(en) of officier van justitie per e-mail gewaarschuwd dat het getuigenverhoor op een bepaalde aangegeven datum en tijdstip gepland zal worden. Ook wordt de advocaat/officier van justitie in overweging gegeven om zich bij verhindering te laten vervangen en/of om schriftelijke vragen aan de rechter-commissaris toe te zenden. Aan het eind van de werkdag die volgt op deze e-mail zal de planning definitief gemaakt worden. De e- mailwisseling die aan de planning vooraf is gegaan wordt door de griffier van het kabinet RC aan het dossier van de zaak toegevoegd.
  6. Indien of meer advocaten om dezelfde getuige(n) hebben gevraagd en gebleken is dat door de vele verhinderdata de verhoren niet binnen aanvaardbare termijnen gepland kunnen worden wanneer met alle verhinderingen rekening wordt gehouden, is de beschikbaarheid van de meerderheid van de advocaten leidend. De beschikbaarheid van de advocaat van de getuige is niet leidend. In dezelfde situatie: Indien de officier van justitie om het verhoor heeft gevraagd, is diens beschikbaarheid leidend.
  7. Wordt een zaak na planning overgenomen door een andere advocaat, dan is die advocaat gebonden aan de door het kabinet RC reeds vastgestelde data.
  8. Bij het horen van medeverdachten wordt door het kabinet RC altijd gevraagd naar de proceshouding vooraf. Dit geschiedt in dezelfde e-mail waarbij om verhinderdata wordt gevraagd. Bij een beroep op verschoningsrecht wordt dit getuigenverhoor in principe niet meer ingepland en stuurt de griffier een e-mail naar de advocaat van de verdachte in wiens zaak de getuige moest worden gehoord. Dit met de volgende tekst: “Het lijkt de rechter-commissaris zonde van ieders tijd om dit verhoor in te plannen. Kunt u binnen één week aangeven of u hiermee akkoord bent (en zo niet: gemotiveerd aangeven waarom niet) en of u afstand doet van de getuige? ”. Het geheel wordt vastgelegd in een proces-verbaal van bevindingen. De advocaat kan vervolgens bij de officier van justitie en de verkeerstoren aangeven dat bij planning van de inhoudelijke behandeling van de zaak oproeping van medeverdachten als getuigen op prijs wordt gesteld. Dat verzoek dient alsdan wel gemotiveerd te worden en tijdig te worden gedaan. Bij voorzittersbeslissing zal hierover worden beslist.